www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 6. května 2024, Svátek má Radoslav, zítra Stanislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 08 - Rajd Polski

Rajd Polski pro "Evropany" nedobytou baštou

8. června 2008 • 21:15

Doslova letní počasí přivítalo během prvního červnového víkendu účastníky mistrovství Evropy a rovněž polské piloty na vrcholu letošní rallyové sezony u naších severních sousedů, na Rajdu Polském, který se jako již několikrát v posledních letech uskutečnil na šotolinových tratích severovýchodního Polska. Tato rally by se příští rok mohla objevit v seriálu mistrovství světa a tak bylo letošní vydání generálkou před světovým debutem.

Právě kvůli zařazení do MS vyrostl v centru soutěže v Mikolajkách zcela nový okruh, na němž se konala divácká speciálka. Nutno podotknout, že šotolinová dráha patří ve srovnání s jinými speciálkami k těm nejlepším; organizátoři se nenechali svázat různými sportovními stadiony či areály a trať umístili do volného terénu, čímž získali přehledné, poměrně rychlé a atraktivní lákadlo pro diváky.

Premiéru si speciálka odbyla v pátek večer, kdy zahájila celou rally. Nejlépe si tam vedl Tomasz Kuchar se subaru, nicméně všem bylo jasné, že rozhodovat se bude až další den na plnohodnotných rychlostních zkouškách. A tak se skutečně stalo, velkou roli totiž v sobotu sehrála zejména při prvních průjezdech startovní pozice. Díky ní se do čela poměrně rychle dostal Michal Bebenek, kterého si čeští fanoušci mohou pamatovat i ze startu na Barum Rally 2006. Naopak se vůbec nedařilo prioritně postaveným jezdcům evropského seriálu, kteří se po prvních zkouškách nacházeli s výjimkou domácích jezdců Solowowa a Czopika až od poloviny druhé desátky níže. Po první sekci byl polský „evropský vyslanec“ na třetím místě, následovaný Pawlem Dytkem a domácí legendou Krysztofem Holowcycem, jenž si na Rajdu odbýval premiéru s vozem S2000 – startoval s peugeotem od Kronosu. RZ 4 byla labutí pístní Sebastiana Frycze, resp. jeho imprezy, která ve stopce chytla od poškozeného výfuku a během pár minut shořela na prach. Zkouška byla poté zrušena.

V druhé sekci tempo opět diktovali Bebenek, úřadující polský šampión Bryan Bouffier z Francie a účastník JWRC Michal Kosciuzsko, který se ke konci dne postupně probojoval na průběžné třetí místo. Prohlubující se technické problémy zbrzdily „Holka“, jenž se potýkal se zlobícím řízením a diferenciály, později přišel o pohon přední nápravy a nakonec skončil v SupeRally. Bohužel na trati několikrát zdržel i za ním jedoucího Solowowa, jenž se propadl na páté místo. I druhý průjezd speciálkou vyhrál Tomasz Kuchar, v tu chvíli měl ale na vedoucího Bebenka téměř tříminutovou ztrátu a na jeho aktuálním osmém místě tento dílčí výsledek žádnou změnu neudělal.

Nedělní část měla na programu šest klasických vložek a hned zkraje byla zahájena velkou havárií Michala Kosciuszka, který totálně zrušil svůj Peugeot 207 S2000. Posádka byla nezraněna, třetí místo se ale v momentu rozplynulo v mikolajský prach. Jeho místo v tabulce průběžného pořadí zaujal Solowow, který tak alespoň částečně vylepšoval nelichotivou bilanci „evropanů“. V hodnocení ME byl totiž druhým v pořadí průběžně osmý Czopik, Turek Volkan Isik bránil až dvanácté místo. Ten měl druhý den teoreticky těžit ze startovní pozice, nicméně i nadále pokračoval v nevýrazných výkonech na pokraji druhé desítky. RZ 10 byla přerušena kvůli nehodě Daniela Chwista, který musel být i se spolujezdcem Robertem Hunskou převezen do nemocnice. Příliš se nedařilo Bouffierovi, jenž si stěžoval na špatné chování podvozku. Ani půlminutová ztráta ale nepřinesla kvůli již poměrně velkým rozestupům žádnou změnu v Top 3. Naopak už konečně spolehlivě pracující Peugeot si pochvaloval navrátilec Krzysztof Holowczyc, jenž byl ale trochu limitován krátkou převodovkou.

V závěrečné sekci ještě Solowow zkoušel zatáhnout a ohrozit své dva soupeře před sebou, když ale ani jeden z nich nepřipustil jakoukoliv možnost nechat ohrozit svou pozici, soustředil se v samém závěru pouze na dojetí do cíle. Tam tedy Solowowi nakonec připadl celkový bronz, může se ale radovat z premiérového „evropského“ vítězství. Celkově druhý skončil Bryan Bouffier a zlato si z Mikolajek odvezl poměrně nečekaně Michal Bebenek, kterému se během rally vyhýbaly jakékoliv technické potíže či jezdecké excesy. Svůj životní výsledek pak jezdec věnoval tragicky zahynulému Januszi Kuligovi.

V klasifikaci ME nakonec do cíle dorazilo šest posádek. Za Solowowem skončil další domácí pilot Tomasz Czopik následovaný Volkanem Isikem. Na poslední vložku se na „kontinentální bramboru“ posunul Luca Betti, když mu tuto pozici po havárii uvolnil vítěz nedávné Chorvatské rally Corrado Fontana. Betti navíc v samém závěru přeskočil svého krajana Giovanniho Manfrinata. Pole účastníků ME uzavřel bulharský Krum Donchev, jenž pro Polsko vyměnil svou žlutou Imprezu STi 2008 za Lancera Evo IX z dílen Stec Ralliartu.

Mistrovství Evropy nyní čeká třítýdenní přestávka, po níž se jeho účastníci poprvé od dubnové Istanbul Rally setkají tváří v tvář s konkurencí ze seriálu IRC. Stane se tak na rychlých belgických asfaltech v okolí města Ypres.

Rajd Polski
1.Michal Bebenek-Grzegorz BebenekPLPeugeot 207 S2000N42:35:31.6
2.Bryan Bouffier-Xavier PanseriFPeugeot 207 S2000N4+43.3
3.Michal Solowow-Maciej BaranPLPeugeot 207 S2000N4+1:44.5
4.Zbigniev Staniszewski-Bartlomej BobaPLSubaru Impreza STIN4+1:57.7
5.Kajetan Kajetanowicz-Maciej WislawskiPLMitsubishi Lancer Evo IXN4+2:12.6
6.Patrik Flodin-Goran BargstenS Subaru Impreza STIN4+3:13.7
7.Tomasz Czopik-Lukasz WronskiPLMitsubishi Lancer Evo IXN4+3:22.4
8Pawel Dytko-Tomasz DytkoPL Mitsubishi Lancer Evo IXN4+3:26.9
9.Stefan Karnabal-Michal KusnierzPLMitsubishi Lancer Evo IXN4+5:22.0
10.Volkan Isik-Kaan ÖzsenlerTRFiat Grande Punto S2000N4+5:27.4

Další informace k Rajdu Polskému naleznete ZDE.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist