www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 08 - Rallye Antibes - Cote d'Azur

Komentář z nepříliš organizačně vydařené Rallye Antibes

24. října 2008 • 13:00

Francouzská soutěž s centrem v Antibes ležícím na azurovém pobřeží mezi věhlasnějšími městy Nice a Cannes bývá tradičně závěrečným dostaveníčkem evropské elity automobilových soutěží. Nejinak tomu bylo i letos, kdy se dokonce mělo rozhodovat o titulu mistra Evropy.

Bohužel, jeden z nejvážnějších soupeřů lídra Rossettiho - nám velice dobře známý Renato Travaglia, do Francie na poslední chvíli nepřijel a tak sympatickému Italovi z Tirana chybělo k potvrzení titulu získat tři body.

Rallye Antibes po neshodách s národní federací nebývá v posledních letech zařazena do francouzského šampionátu a na startovní listině je to každoročně znát. Na startu se v letošním roce objevilo jen 39 posádek, když jubilejní čtyřicátý Brit Chris Guiochot de Fortis neprošel se svou Hondou Integra R technickou přejímkou.

Kromě zájemců o evropské body se představilo i několik hostů ze zahraničí, Českou republiku zastupovali kromě pravidelně startujícího Antonína Tlusťáka také Tomáš Pletka a Egon Smékal.

Neskutečně roztahaná soutěž se i v letošním roce jela jako třídenní, na posádky čekala pro ME vysoce nadstandardní porce 309 kilometrů ostrých rychlostních zkoušek, které vedly po klasických rychlostních zkouškách slavné Monte Carlo v Alpách na sever od centra soutěže. Někteří účastníci se vyjadřovali, že v posledních letech je tento závod traťově víc Monte Carlo, než tradiční zahajovací podnik mistrovství světa, který však v posledních letech vodí posádky hlavně do 'nudnější oblasti' Ardeche.

Když už jsme u kritiky, dovolím si přidat pár detailů. Ředitelství soutěže bylo umístěno v luxusním hotelu Galion (který bude mimochodem koncem letošního roku zbourán a nahrazen rezidencí pro bohatého arabského šejka, který v létě zakoupil rozsáhlé pozemky v oblasti Cap Antibes), který byl hodinu cesty ze servisní zóny, takže komunikace mezi týmy a člený ředitelství významně vázla (kromě vzdálenosti i díky faktu, že místní se odmítali bavit jakýmkoliv jiným jazykem, než francouzštinou - kromě jednoho člena ředitelství uměl anglicky nejspíše jen jeden ze čtyř stykařů).

Soutěž také provázely velké zmatky (pozvání na slavnostní start dvě hodiny před samotným startem, bazírování na centimetrech při nalepování povinné reklamy na technické přejímce a s tím nesouvisející nepříliš velké kompetentnosti francouzských techniků, velké zmatky při obsazování servisní zóny, neexistující připojení k internetu v servisu, velké chyby v itineráři nereflektující změny v dopravní infrastruktuře za poslední roky a tak by se dalo pokračovat...), dá se říct, že kromě tratí bylo vše ostatní na hodně slabé úrovni.

Ale vrhněme se už na průběh soutěže. K tradičním účastníkům přibylo několik jmen. Tovární tým Peugeot Sport zde nasadil dva jezdce. Nicolas Vouilloz se v Antibes představil v rámci tréninku na Rallye du Valais i Monte Carlo v příštím roce, okruhový šampion Stéphane Sarrazin pak testoval na druhou zmíněnou soutěž. Na startu se představil i Bryan Bouffier, jenž si odbyl premiéru se speciálem Proton Satria Neo S2000.

Evropskou premiéru za volantem Peugeotu 207 S2000 si odbyl Corrado Fontana, na rychlostních zkouškách však byl pomalejší, než vloni s Puntem. Mnohem hůře dopadl Luca Betti, který se v neděli před startem dozvěděl od svého týmu F.R. Special Cars, že pro Antibes nebude mít k dispozici vůz S2000 (na Antibes se s ním nakonec objevil Boetti). Bettimu se naštěstí podařilo alespoň narychlo sehnat Renault Clio R3, kauza s F.R. Special Cars však již je v rukách jeho právníka.

Od úvodních kilometrů se na čele usadila trojice Vouilloz, Sarrazin a Rossetti. Vzhledem k bodové matematice evropského šampionátu začal Rossetti záměrně pomaleji s cílem vybojovat tři bonusové body za vítězství v první etapě, což by mu bohatě stačilo k zisku vytoužené koruny. To se mu také podařilo, na sobotu si pak již bez jakéhokoliv svázání taktikou naplánoval velký atak obou továrních jezdců. První runda druhé etapy mu vyšla na výbornou a stáhl své soupeře na rozdíl třinácti vteřin. Na další zkoušce jej však postihl defekt, definitivní stop pak vystavila jedenáctá zkouška a problémy s vodní pumpou. Italskému týmu to však příliš nevadilo, jen přesunuli oslavnou party z neděle na sobotu.

Vouilloz a Sarrazin si bezpečně dojeli pro první dvě místa v absolutní klasifikaci. Na stupně vítězů je doprovodil další Peugeot s Michalem Solowowem za volantem. Ten si čtvrtou a po odstoupení Rossettiho třetí pozici udržoval bezpečně od začátku až do konce a za předvedený výkon mu byl nejen zelený věnec, ale také post vicemistra Evropy.

O další příčky bojovali Volkan Isik a Krum Donchev. Velké problémy Isikovi způsobili v pátek policajti, kterým se nelíbilo zahřívání pneumatik před startem. Cizinci neznalí místních poměrů to předváděli skoro všichni, gendarmerie si za obětního beránka vybrala právě Isika. Nakonec jej to stálo jen deset vteřin penalizace a spoustu sprostých nadávek. I přes tento nápor na nervy byl souboj velice těsný a v sobotu začal turecký jezdec získávat navrch. Rozhodnutí pak přinesla patnáctá zkouška, na které Donchev trefil kámen, o který mu praskl úchyt levého předního tlumiče a bylo po nadějích.

Páté místo obsadil Dominique Bruyneel, jediný konkurenceschopný jezdec ve startovním poli s klasickým produkčním vozem. Hned za ním skončil Corrado Fontana, který sice hned v úvodu ztratil několik minut po defektu, jeho výkon na francouzské soutěži byl rozčarováním. Sedmou příčku absolutně a jasné vítězství ve skupině A vybojoval Antonín Tlusťák. Dokázal se vypořádat jak s Lucou Bettim (toho také zbrzdil defekt) a velice rychlým domácím pilotem Papaverem na Cliech R3 a zaslouženě si dojel pro nejlepší výsledek v ME v letošní sezóně.

Neztratily se ani obě zbývající české posádky. Egon Smékal s Pavlem Dreslerem při premiéře na zahraniční soutěži po opatrném úvodu chytili správné tempo a před nedělní etapou dokonce plánovali útok na třetí příčku ve třídě N3. Ztrátu na před nimi startující Clio Sport se dařilo stahovat, leč zablokovaná trať po havárii jednoho z vozů na RZ 15 znamenala konec nadějí a zklidnění pro závěrečné zkoušky. I tak je 15. místo absolutně a čtvrté ve třídě N3 velmi dobrým počinem. Tomáš Pletka měl v úvodu velkou časovou ztrátu zaviněnou defektem, přesto dokázal skončit jen o dvě příčky za Smékalem, rovněž pak čtvrtý ve své třídě A6.

Závěrečný odstavec jsem nechal pro premiéru Protonu Satria Neo S2000, která se však příliš nevydařila. Již do prvního servisu musel být vůz dotlačen, protože po čekání před vjezdovou časovkou se jej nepodařilo nastartovat. Od této chvíle se nepravidelně projevovaly problémy s motorem, které se až do konce soutěže nepodařilo odhalit. Vůz nešel před 7000 otáček, vynechával a zhasínal. Přesto se Bouffier pokoušel alespoň projet trať a získat cenná data. V pátek se mu to podařilo projet kompletně, v sobotu nenastartoval vůz v UP, v neděli odjel jen zkoušku a půl...

Veškeré informace k soutěži

Konečné výsledky Rallye Antibes

Konečné pořadí mistrovství Evropy

Fotogalerie Rallye Antibes

Ohlasy s jezdci po první etapě

Ohlasy s jezdci po druhé etapě

Ohlasy s jezdci po třetí etapě

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist