www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. března 2024, Svátek má Josef, zítra Světlana

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Vrátí se Škoda do nejvyšší kategorie WRC?

14. prosince 2017 • 08:00

Na přelomu tisíciletí startovala Škoda v mistrovství světa v automobilových soutěžích s vozy nejvyšší kategorie WRC, příliš úspěchů si však nepřipsala. Po pauze a sestupu o řád níž se česká značka na sportovním poli dokázala v rámci IRC a ERC obrodit a vytvořila veleúspěšné modely Fabia S2000 a R5. Nastal nyní čas pro návrat do nejvyšší společnosti?

Škoda Kodiaq WRC z dubnového aprílového článku Škody Motorsport

Náznaků, které by této teorii nahrávaly, je několik. Pojďme se podívat na některé z nich.

V rámci kategorií S2000 a R5 už Škoda dosáhla maxima. Postupně dokázala opakovaně vyhrát seriály IRC, ERC, APRC a WRC2, stejně jako řadu národních titulů. V současnosti má jeden z nejlepších vozů kategorie R5 a není moc variant, kam se posunout dál.

Podobně suverénní byl koncernový kolega Volkswagen Motorsport. Ten po svém comebacku do rally v roce 2013 působil v mistrovství světa s vozem WRC pouze čtyři roky, které ale bez zaváhání ovládl. Dosáhl na čtyři mistrovské tituly v řadě, leč po propuknutí aféry dieselgate se 'nesportovnímu křídlu' managementu německého koncernu dostala do ruky zbraň, kterou se podařilo projekt WRC stopnout. A to přesto, že evoluce Pola WRC ve specifikaci 2017 byla vyvinuta a plně připravena k nasazení do ostré soutěže. Volkswagen ale na rally nezanevřel a program WRC nahradil klientským vozem Volkswagen Polo GTI R5, který se aktuálně testuje a poprvé bude nasazen v létě 2018. Zde přichází další velký průsečík mezi sportovními programy Volskwagenu a Škody. Německá stáj se totiž od začátku projektu R5 netajila tím, že pro vývoj Pola GTI R5 bude využívat technické poznatky i samotné členy Škody Motorsport, kteří se doposud podíleli na Fabii R5. Jenže zároveň se vedení VW Motorsport rozhodlo ponechat v týmu velké množství svých dosavadních specialistů. Opravdu je potřeba zdvojený tým techniků na nové auto, které již v podobě fabie úspěšně jezdí několik let? A co se asi stane s nákladnými inženýry po uvedení Pola GTI R5 na trh v polovině příštího roku, obzvláště, když není v plánu nasazovat tovární tým a všechny vozy by měly být pod patronací soukromých týmů? Místo toho ale noví vývojáří a inženýři spíše přicházejí, vedení tedy pro ně tedy nějakou pracovní náplň má.

Další zajímavou indicii pustilo ven samotné vedení společnosti Škoda Auto. To se pochlubilo stavbou nového a velmi reprezentativního sídla Škody Motorsport, které zahájí svůj provoz v roce 2018. Vytvářela by se takto honosná budova pro již několik let bez problémů běžící klientský program R5, když v tomtéž koncernu vzniká další vůz stejné kategorie a mezi lidmi se šušká o pozvolném ukončení produkce nových Fabie R5? Proč by měl koncern dva soutěžní speciály přímo si konkurující ve stejné kategorii? Nebo se Škoda chystá do jiné disciplíny? Může jít o soutěžní speciál pro v posledních letech upadající Dakar, který Volkswagen opustil před svým vstupem do rally? Nebo snad o speciál pro některou z okruhových sérií, ve kterých však mají v rámci koncernu své místo jiné značky od Porsche přes Audi až po samotný Volkswagen? Nebo jde o přípravu na krok směrem k WRC?

Začátkem týdne bylo zveřejněno jezdecké obsazení Škody na rok 2018, nebývale početné. Překvapivě v něm zůstal Pontus Tidemand, aktuální vítěz WRC2 a jeden z mála zkušených mladších jezdců, který se zatím neposunul do kategorie WRC. Ohledně sezony 2018 u něj připadalo v úvahu několik programů, třeba střídání se za volantem třetího speciálu WRC u M-Sportu, švédský pilot však nakonec nečekaně zůstává u Škody. Zároveň to byl on, kdo okusil prototyp Pola GTI R5 při prvních testech. Přesedne v půlce sezóny do Volskwagenu? Nebo bude tím jezdcem, na kterém by mohla stát budoucnost Škody v nejvyšší lize?

Druhým jezdcem je dlouhodobě jediný český jezdec v barvách českého týmu Jan Kopecký. I v nadcházející sezóně pro něj budou prioritou starty v domácím národním šampionátu, kde prakticky nemá žádnou reálnou konkurenci, k tomu by měl přidat pár vybraných startů ve WRC2. Je to výborný testovací jezdec, který stál velkou měrou za úspěchem vozů Fabia S2000 a R5, z jezdeckého hlediska je ale na mezinárodní scéně poněkud nedoceněný. Nepřekvapilo proto, když se již v roce 2016 nechal sám Kopecký slyšet, že by znovu rád okusil vůz WRC v mistrovství světa. Proč tedy znovu podepsal 'pouze' MČR s er-pětkou na letošní i budoucí rok? Že by v pozadí byl vývoj dalšího nového speciálu?

A pak tu máme trojici severských mladíků, za jejichž úspěchem a ve finále i angažmá ve Škodě Motorsport stojí peníze a umění jejich manažerů. Buď je trojice Veiby, Nordgren a Rovanperä jen čistě finanční záležitostí anebo svou roli hraje i faktor možné výchovy do budoucna. Ale pro koho, když žádný další tým z koncernu v seriálu nepůsobí? Bylo by nelogické vychovávat piloty pro konkurenci, navíc sami lidé kolem Kalleho Rovanpery se nechali slyšet, že pro nadcházející sezónu chtěli podepsat dlouhodobější kontrakt s týmem, kde je šance na testování a později i starty s vozem WRC. Dohoda s M-Sportem byla takřka na spadnutí, takže se muselo objevit něco extra, co Rovanperův management v minutě dvanácté přesvědčilo podepsat u Škody.

Všechno jsou to jen náznaky, ale zdá se, že se ve Škodě Motorsport schyluje k většímu projektu nového závodního vozu. Dubnový aprílový článek přímo od Škody možná nebyl tak nevinný žertík. Pokud bude oním projektem vůz WRC, určitě ho nečekejme v sezóně 2018. Přestože má tým k dispozici základ v Polu WRC 2017, reálnější by byl návrat do MS okolo roku 2020. To přijde na trh nová generace fabie, Škoda v té samé době plánuje také uvedení svého prvního elektromobilu a zároveň vejdou v platnost nové předpisy pro WRC, které se už s velkou pravděpodobností nevyhnou hybridním či elektromobilním trendům. Koncern by se tak vrátil do nejvyšší ligy rally a Škoda by zároveň marketingově podpořila svoji image v souladu s politicky čím dál líbivější zelenou ekopolitikou.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
14.12.2017 18:03
Pluto - moderátor
Zajímavou diskuzi k článku můžete nalézt ve fóru zde - odkaz na forum.autosport.cz
toplist