www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

IRC 11 - Cyprus Rally & Golden Stage (IRC)

Andreas Mikkelsen je mistrem Intercontinental Rally Challenge 2011!

5. listopadu 2011 • 19:30

IRC 2011 jde do finále. Na řadě je Cyprus Rally, která rozhodne o celkovém vítězi letošní sezony. Adeptů je nakonec celkem 'jen' pět (Bouffier nejede), každopádně bude finále okořeněno bodovým koeficientem, který body nejlepších posádek vynásobí dvěma. Cyprus Rally odstartovala ve čtvrtek večer speciálkou v Pafosu, klasické vložky následují v pátek a sobotu a celý víkend zakončí nedělní Golden Stage. Velká část rychlostních zkoušek celého víkendu bude přenášena živě na Eurosportu.

Online výsledky - Rally Radio - Přehled TV vysílání - Další informace k Cyprus Rally

Seznam přihlášených do Golden Stage

2. etapa

Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen

Ohlasy z cíle

Naše zpravodajství z Kyperské rally končí jako obvykle závěrečnými ohlasy nejlepších jezdců. K dispozici jsou vám opět i v autentické podobě jako audio záznamy.

Andreas Mikkelsen: „Ano, byli jsme nervózní. Na posledních dvou zkouškách jsem slyšel v autě všechny možné zvuky, které jsem nikdy předtím neslyšel, bál jsem se, aby se s autem něco nestalo. Ale OK, dovezli jsme ho až do cíle. Taky jsme před poslední zkouškou zapomněli dotáhnout kola, nějaké šrouby jsme ztratili, takže jsme měli velikou kliku, že neupadlo kolo. Moje pocity v cíli zkoušky se nedají popsat, povedlo se něco, na čem jsme pět let tvrdě pracovali a teď je to tady a jsme mistři. Ty jo, to je něco! Sezónu jsme nezačali v Monte Carlu dobře a nakonec jsme na vrcholu, bylo to pořád nahoru dolů, ale nakonec jsme nahoře.“

Jan Kopecký: „Jsme spokojení, dozadu nás odsunul jenom ten bodový systém. Ale bylo to stejné pro všechny, take se nedá nic dělat. Sezóna je za námi a uvidíme co bude příští rok. Chtěl bych moc pozdravit Petra Starého, který makal perfektně celý rok a bohužel teď onemocněl. Věřím, že se dostane rychle zpátky do pohody a těším se až ho zase uvidím zpět. Na druhou stranu velký dík patří i Pavlovi, protože do toho skočil rovnýma nohama, nevěděl do čeho jde, ale zvládnul to na jedničku. I on odvedl obrovský kus práce.“

Pavel Dresler: „Moc jsem si to užil, jízda na šotolině a s takovým jezdcem je pro mě zážitek. Musel jsem se naučit a vyzkoušet hodně nových věcí. Bylo toho tady na mě prostě hodně, ale věřím, že jsem to nějak zvládnul a Honzovi jsem tu nějak pomohl k tomu druhému místu.“

Patrik Sandell: „Jsem naprosto spokojen s celým víkendem, všechno šlo podle plánu. Krok za krokem jsme se přibližovali ke stupňům vítězů a nakonec na nich jsme na třetím místě. Takže jsem opravdu šťastný. Nebyl to vůbec lehký rok, je opravdu divné, jak si to Škoda rozehrává mezi továrním týmem a soukromníky, takže nemůžeme bojovat na stejné úrovni, to je opravdu špatné. Ale OK, je to jejich volba a já s tímhle končím, teď napříště víme, jak to funguje. IRC je velmi dobrý šampionát, pěkné soutěže, dobrá atmosféra a opravdu dobré pokrytí ze strany televize. S tímhle jsem opravdu hodně spokojený. Pokud jde o příští rok, doufám, že se vrátím zpátky do mistrovství světa, to je můj cíl.“

Karl Kruuda: „Poslední dvě zkoušky byly dobré, první mi fakt sedla. Ale na poslední jsem pět kilometrů před cílem dal pěknou ránu na pravý předek a myslel, že to už nedojedu. Kolo se při brždění hýbalo, v levých zatáčkách to bylo těžké. Musel jsem hodně zpomalit až do cíle. Nevím, kolo se zdá být nedotčené a vše je tam kde má být, ale něco je špatně. Nedá se říct, že bych dnes až tak změnil styl jízdy, ale byl tu rozdíl. Nemám ale vůbec páru, v čem to bylo. Nastavení auta jsme na závěr nechali stejné, na zítřek uděláme pár drobných změn.“

Freddy Loix: „Problémy jsou součástí rally. Je to první technický problém se Škodovkou možná po dvaceti soutěžích, ale jasně, jsem zklamaný, byl jsem třetí v šampionátu a chtěl jsem tak skončit. Ok, ale náš sport je i o technice a občas v tomhle směru potřebujete nějaké štěstí. S letošním IRC jsem spokojen, odjel jsem osm soutěží, v Sanremu jsem skončil mimo trať, jednou jsem byl čtvrtý a jinak jsem byl na stupních vítězů, takže to byly myslím hodně stabilní výkony a dobrá práce. Teď tvrdě pracujeme na příští sezóně, pořád mám své vlastní sponzory, což je moc dobré. Uvidíme na konci roku.“

Matthias Kahle: „Vyšlo to vše podle plánu. Nemohli jsme pomýšlet na nějaké útočení na auta před námi, jeli jsme si svoje a dovezli auto do cíle celé, což byl náš cíl. Myslím, že do budoucna musíme zapracovat na podvozku, převodovce a spoustě věcí, abysme byli konkurenceschopní. Pokud jde o příští rok, kromě Dakaru nemám aktuálně vůbec žádnou představu.“

Tošihiro Arai: „Museli jsme se vypořádat se spoustou věcí, bylo to hodně obtížné a ovlivněno spoustou věcí. Dnes to na šotolinových pneumatikách nebylo nic moc, odpoledne jsme to zkusili jen na dvou šotolinových a bylo to o hodně lepší. Získali jsme tu velmi dobrou zkušenost. Pokud jde o auto, teď je dobré a konkurenceschopné, ale potřebuje další vývoj, protože momentálně stále nemá na souboje s vozy S2000. Není to snadné, je toho třeba víc.“

Mark Wallenwein: „Dnes to bylo opravdu dobré. Přiblížili jsme se nejlepším, na některých zkouškách jsme ztráceli méně než vteřinu na kilometru. S tím jsme opravdu spokojení. Budeme se snažit takto pokračovat, doufám, že i příští rok a snad se dostaneme ještě blíž. Bylo to úžasné učit se jak se chovají šotolinové pneumatiky na asfaltu a taky pořád zlepšuji svou rychlost na šotolině. Udělali jsme spoustu změn na autě a to byl podle mě klíč k rychlejším časům. Ano, jsem spokojený. Zatím nemám představu o příští sezóně.“

Juho Hänninen: „Dnes jsem to jen projel, což nebylo nic těžkého. Po včerejší chybě se stejně nedalo nic jiného dělat. Pro nás to nebylo jednoduché. Chtěli jsme vyhrát, bylo to špatné místo na chybu při dvojnásobných bodech. Ale těžko říct. Pokud jde o Golden Stage, snad ji pojedeme, ale nevím.“

Jean-Michel Raoux: „Je to úžasné. Ve Skotsku se nám to nepovedlo, nevěřili jsme už, že dokážeme vyhrát nad Albertinim. Na Kypru to pro nás byla velká neznámá, na první zkoušce jsme ale vyhráli a udrželi to po celou rally. Ve skotsku jsem jel hodně opatrně. Pro dvoukolku to tady bylo hodně náročné, jeli jsme s malým autem proti velkým kamenům. Nevíme co bude příští rok, ale doufám, že opět pojedeme IRC, snad s větším autem.“

RZ 11 - Anadiou 2 (19.15 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Rally of Scotland 2011

A je rozhodnuto! Andreas Mikkelsen s Olou Flöenem se stáváji mistry IRC 2011 poté, co zvítězili v Cyprus Rally, závěrečném podniku sezony. Se středomořskou soutěží se dvaadvacetiletý norský mladík rozloučil stylově - vítězstvím v závěrečné rychlostní zkoušce. Mikkelsen se v cíli velice emocionálně radoval z největšího úspěchu své dosavadní nepříliš dlouhé kariéře.

V letošní sezoně prokázal dravost, mnohokrát byl jen krůček od vítěství v jednotlivých soutěžích, které nakonec přišlo až v nedávném Skotsku. Jeho tah na bránu ale i přes několik nehod a jezdeckých chyb přinesl své ovoce a prvenství jde zcela oprávněně do rukou toho, který celý rok předváděl jedny z nejlepších výkonů. Z druhého místa je pochopitelně zklamaný Kopecký. Ten si v cíli postěžoval na systém koeficientů dvou posledních soutěží, který jej dle jeho slov připravil o titul.

První podium v šampionátu slaví Patrik Sandell, životní výsledek si připsal celkově čtvrtý Karl Kruuda. Pomohl mu i Freddy Loix, který se stávkujícím motorem nakonec poslední zkoušku přece jen dojel.

Podobný proud slz jako u Mikkelsena byl v cíli vidět u Jean-Michela Raouxe, který na Kypru dovršil cestu za vítězstvím v IRC 2WD Cupu. Díky výsledku z Kypru se mu na poslední chvíli podařilo porazit o jeden jediný bod dosavadního lídra Stefana Albertiniho. Pro úplnost uveďme, že vítězem IRC Production Cupu se při neúčasti Floriana Gonona stal Toshi Arai.

IRC 2011 je na samém konci. Sezona, která přinesla nové závody a nové jezdecké hvězdy. Nezbývá než se těšit na další ročník a doufat, že bude ještě vydařenější, než byl ten letošní!

Cyprus Rally 2011
1.Andreas Mikkelsen-Ola FlöeneNORŠkoda Fabia S20002:25:18.5
2.Jan Kopecký-Pavel DreslerCZEŠkoda Fabia S2000+1:40.5
3.Patrik Sandell-Staffan ParmanderSWEŠkoda Fabia S2000+2:54.8
4.Karl Kruuda-Martin JarveojaESTŠkoda Fabia S2000+4:33.0
5.Freddy Loix-Frédéric MiclotteBELŠkoda Fabia S2000+5:25.4
6.Matthias Kahle-Peter GöbelDEUŠkoda Fabia S2000+7:48.9
7.Toshihiro Arai-Dale MoscattJPN/AUSSubaru Impreza R4+8:16.2
8.Mark Wallenwein-Stefan KopczykDEUŠkoda Fabia S2000+13:06.7
9.J.M. Raoux-Laurent MagatFRARenault Clio R3+14:36.4
10.Doros Loucaides-Savvas LaosCYPPeugeot 207 S2000+15:07.8

RZ 10 - Stavros 2 (15.91 km)

Freddy Loix - Frédéric Miclotte, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2011

Předposlední vložka celé rally i šampionátu nepřinesla zásadní změnu. Jedinou výjimkou je Freddy Loix, který test dokončil s poškozeným motorem. Není jasné, jak dlouho pohonná jednotka modrobílé fabie vydrží, každopádně další ze zbývajících adeptů na titul to má nahnuté víc než doposud. Asfaltovou zkoušku vyhrál Sandell, pro nějž to je třetí dílčí výhra v IRC 2011. Andreas Mikkelsen za ním zaostal o pouhé dvě desetiny, následován Hänninenem, Kruudou a Kopeckým.

Pro zájemce uvádíme, že závěrečná RZ 11 bude přenášena živě od 15:00 na Eurosportu.

RZ 9 - Gialia 2 (14.82 km)

Jan Kopecký - Petr Starý, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2011

Jak už se stalo tradicí, s blížím se koncem soutěže IRC (a nyní i celého šampionátu) se situace značně přiostřuje. Odstoupení Al Attiyaha v předchozím servisu znamená, že v boji o titul je to nyní muž proti muži, Mikkelsen vs. Kopecký. Kdo vyhraje, bere titul. Proto všem v první chvíli zatrnulo, když Jan dojel do cíle na prázdné pneumatice. O pár minut později ale s prázdnou gumou přijel i Andreas, nicméně jeho ztráta byla menší, přetože oba trefili stejný kámen.

Kopecký na Mikkelsena ztratil víc než půl minuty (narozdíl od Nora prorazil pravé přední kolo, Mikkelsen pravé zadní), do cíle ale stále zbývají dvě vložky a jak ta zatím poslední ukázala, stát se může ledacos. Díky potížím těchto dvou se nejrychlejším časem mohl blýsknout Juho Hänninen násedovaný Loixem, Kruudou a Sandellem.

Ohlasy po RZ 8

V polovině druhé etapy čekal startovní pole další servis v Pafosu. Odsud přinášíme následující ohlasy, které jsou opět k dispozici také ve formátu MP3.

Andreas Mikkelsen: „Myslím, že to momentálně vypadá dobře. Trochu jsme zvýšili náš náskok. Poslední zkouška byla hodně zrádná, raději jsme trochu ubrali, takže nás Násir stáhnul o pár vteřin. Ale pořád to vypadá dobře. Žádné problémy. Pořád máme přes dvacet vteřin k dobru, pokud nebudu chybovat, mělo by to stačit. Pojedeme stále rychle, uvidíme. Druhá zkouška nebyla špatná, měli jsme v rezervě kola, která se hodila spíš na asfalt.“

Násir Al-Attíja: „Nevím, teprve teď jsme slyšeli, že nám motor vynechává. Ale není tu olej, žádný kouř, tak možná elektrika nebo svíčky. Zkontrolujeme to a uvidíme. Ráno to nebylo snadné, na prvních dvou zkouškách jsem se necítil moc dobře, ale na té poslední jsem opravdu hodně zabral. Ale dělali jsme velké hodiny. Vyhráli jsme, ale nechali jsme tam tak deset vteřin, protože jsme museli couvat. Jinak nebylo lehké být na trati mezi prvními, ale OK, na poslední zkoušce jsem měl dobrý pocit. Uvidíme co je s motorem.“

Jan Kopecký: „Nám první vložka vyšla docela dobře, na Andrease jsme moc neztratili. Ale je vidět, že jede hodně rychle. Na asfaltu jsme ztratili moc, podmínky byly úplně jiné než při tréninku. Andreas a Al-Attíja hodně katovali, čekali jsme jen kde bude a nebude šotolina. Třetí vložka vyšla zase docela dobře. Že jsme byli třetí na trati moc nepomohli, zdejší šotolina je specifická a hodně klouže, startovní pozice tu není až tak dominantní. Chceme se ještě svézt, sehrát se víc s Pavlem a užít si to. Chceme mít radost z jízdy.“

Freddy Loix: „Dělal jsem hodiny, ale nevíme, co se přesně stalo. Snažil jsem se zatočit, ale auto se přetočilo celé. Na konci první zkoušky jsme měli defekt a tak jsme měli na té poslední zkoušce vpředu ojetou pneumatiku, která byla v cíli úplně hotová. Nemůžu jet rychleji, nebylo by to bezpečné. Se Škodovkou jsem ještě nikdy nejel na šotolině. Taky jsem trochu zmatený chováním pneumatik, tyhle jsou o hodně lepší. Musím říct, že tohle je pro mě je nejtěžší soutěž. Cítím se jako páté kolo u vozu. Auto je podle mě v pořádku, mám z něho dobrý pocit, ale nejedu dost čistě. Jsem trochu agresivnější než obvykle a chybí mi víc jistoty.“

Karl Kruuda: „Na první zkoušce jsme byli ve velké výhodě kvůli startovní pozici, trať byla čistá. Vše bylo v pohodě a neměli jsme problémy. Na druhé zkoušce si to s námi zase pohrálo, skončili jsme hodně vzadu a konec byl hodně uklouzaný, moc jsme ztratili. Na poslední zkoušce jsme měli sjeté pneumatiky a museli čistit trať. Navíc jsem se ztratil na trati, v tréninku jsme to špatně najel a zatočil jsem o hodně dříve. Musel jsem se vracet, byl jsem zmatený. To nebylo nejlepší. Dnes je to s ovládáním auta lepší než včera. Na Golden Stage Rally bych chtěl zajet dobře, ale je tu řada lepších jezdců, navíc nesmím rozbít auto, jedu s ním v Británii. Bude to těžké, uvidíme, snad dojedu mezi prvními pěti.“

Patrik Sandell: „Měli jsme moc dobré ráno, na nic si nestěžuji. Dobrá jízda a naprosto perfektní rozpis, prostě zábava. Na asfaltu to bylo jak jsem čekal, první auta hrozně řezala zatáčky a byla tam spousta šotoliny. Všechny časy byly takové, jak jsem asi čekal. Věděl jsem, že Freddy bude silný na asfaltu a proto jsme jeli na šotolinových kolech a soustředili se na šotolinu, kde jsem věděl, že ho dokážeme porazit. Navíc jsme neztratili na asfaltu, takže to bylo dobré ráno.“

Mathias Kahle: „Byli jsme trochu opatrní, měli jsme odstup před i za námi. Snažili jsme se udržet naši pozici, to je hlavní cíl. Pro nás je to moc dobrý výsledek, potřebujeme víc zkušeností a testování. Pokud to takhle dopadne, bude to pro nás moc dobrý výsledek. Auto pořád funguje dobře. Dnes jedeme tvrdé pneumatiky. Nemáme dostatečnou trakci, netestovali jsme, ale nechceme dělat nějaké změny, protože když teď něco změníme, tak nebudeme vědět, co se stane. Bylo by to nebezpečné. Potřebujeme nabrat co nejvíce zkušeností, kdybychom se sem vrátili. Nemám představu o příští sezóně, ale rád bych jel pár soutěží IRC, protože je to zábava a je tu konkurence. Pojedu Dakar s buggynou.“

Mark Wallenwein: „Dnes si to užíváme. Mockrát jsme jeli hodně bokem, ale pořád docela slušné časy. Jen na asfaltu to bylo docela hodně bokem, pobavili jsme se. Poslední zkouška se povedla, byl jsem spokojen s odstupem na první. Uvidíme, co ve druhém kole. Trochu jsme upravili nastavení podvozku, diferenciálu, nařezání pneumatik, upravili svornost diferenciálu. Snažím se o zlepšení a udělat si ho ovladatelnější, lepší se to. Golden Stage nepojedeme, budeme profesionální diváci.“

Tošihiro Arai: „Není to snadné vyhrát tuto soutěž ve své kategorii, je tu pokaždé spousta místních jezdců. Totéž platí i o asfaltech v Maďarsku a Česku. Je to dobrá konkurence, těžší než v PWRC. Místní jsou hodně rychlí. Na první zkoušce jsme měli vpředu nařezané pneumatiky na asfalt a vzadu šotolinové, v porovnání se včerejškem jsme měli opravdu dobrou trakci. Ale na asfaltovou zkoušku jsme obuli kompletně na asfalt, ale nahoře to bylo samá šotolina. Nebyl to snadné, ale čas byl docela dobrý. Ale na posledním testu jsem měl velký problém, pneumatiky byly poničené, pořád se to přetáčelo a nedotáčelo, nebyl jsem schopný pořádně jet a soustředit se. Příště to zkusíme na šotolinových pneumatikách. Včera jsme vyměnili kompletní transmise, snad je vše v pořádku. Uvidíme podle dat.“

Nicos Thomas: „Bylo to dobré. Chtěli jsme být rychlí a neztratit moc času a to se mi povedlo. Na poslední zkoušku jsme startovali jako první a moc jsme ztratili čištěním trati. Ale OK, jsme spokojené a doufejme, že dokážeme udržet naši pozici. Na asfaltové zkoušce to bylo hodně těžké, zhruba čtyři pět kilometrů před cílem bylo hodně vykatováno, bylo tam hodně šotoliny a moc to klouzalo. Dávali jsme si tedy pozor, abysme neudělali defekt nebo hodiny.“

Flash info

Nasser Al Attiyah měl před příjezdem do servisní zóny problémy se zapalováním třetího válce své Fiesty S2000. Mechanici v servisní zóně aktuálně zjistili, že je pravděpodobně propálený píst v motoru, snažili se problém vyřešit, nicméně situace vyústila v Katařanův konec v soutěži.

Samotný jezdec navíc před servisem řekl, že již letos musel třikrát kompletně měnit motor právě kvůli řadě problémů. Al Attiyah se tak nebude moci ani zůčastnit zítřejší Golden Stage Rally.

RZ 8 - Anadiou 1 (19.15 km)

Nasser Al Attiyah - Giovanni Bernacchini, Ford Fiesta S2000 - Cyprus Rally 2011

Před první dnešní 'televizní erzetou' se pořadí první desítky otočilo a nejužší špička tak jela po vyčištěné trati, kterou ze 40% tvořil asfalt a ze 60% šotolina. A Nasser Al Attiyah ukázal, jak to vypadá, když se jede totálně naplno - při své agresivní jízdě využil každý milimetr cesty, ale také se nevyhnul výletu mimo trať a těsně před cílem i hodinám. Přesto všechno zajel nejrychlejší čas, druhému Mikkelsenovi 'nadělil' šest sekund.

Mikkelsen dle svých slov jel hlavně tak, aby se vyhnul nějaké chybě či defektu. Třetí čas zajel Kopecký, jenž za Norem zaostal o pouhých osm desetin. V celkovém pořadí první desítky se stále nic nemění. Čtvrtý Sandell je na Kypru celkem ve formě a Loixovi už utekl na rozdíl třinácti sekund. Posádky nyní míří d servisu v Pafosu, po kterém se vydají na druhý průjezd trojicí dnešních úseků.

RZ 7 - Stavros 1 (15.91 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2011

Druhý ze tří sobotních úseků je prozměnu kompletně na asfaltu a tak se časy v něm utvořily čistě na základě výkonů posádek. Nejrychlejší byl opět Mikkelsen. Al Attiyah mu tentokrát byl zdatnějším soupeřem víc, než v předchozí RZ, opět ale o více než pět sekund zaostal. Třináct sekund ztratil Kopecký, o další vteřinu byl pomalejší Hänninen, který v soutěži pokračuje v rámci SupeRally. Dnešní etapu ale kvůli obrovské ztrátě zahajoval z 29. místa a do celkové klasifikace na špici už rozhodně nijak nezasáhne. V celkovém pořadí v top ten se nic nemění, potenciálním soubojem aktuálně zavání pouze duel dvojice Sandell - Loix na čtvrtém a pátém místě.

Pro zájemce uvádíme, že RZ 8 bude přenášena živě od 10:00 na Eurosportu.

RZ 6 - Gialia 1 (14.82 km)

Karl Kruuda - Martin Jarveoja, Škoda Fabia S2000 - Rally Cyprus 2011

Úvodní úsek druhé etapy, Gialia, je význačný tím, že je ze sta procent tvořen šotolinou. Proto se první posádky, které dnes jedou podle včerejšího pořadí, potýkaly s čištěním trati. Tuto teorii sice popřel Andreas Mikkelsen, který i přesto, že na zkoušku vyrážel jako úplně první, zajel nejrychlejší čas, za ním jedoucí Al Attiyah, který si dělá na celkové vítězství velký zálusk, ale na Nora ztratil celkem důležitých sedm sekund.

Naopak potvrzením vyčištěné trati jsou časy Sandella (4. v RZ) a Kruudy (2.!). Švéd se díky tomuto výsledku dokonce posunul v celkovém pořadí před Loixe na čtvrté místo. Zkouška měla svižný charakter a z velké části vedla s kopce, takže se rovněž částečně smazal rozdíl mezi výkonností továrních a klientských škodovek.

1. etapa

Ohlasy po RZ 5

Prakticky již za tmy se vrátil zbytek soutěžících na konci první etapy do servisní zóny v Pafosu. Po pátém rychlostním testu jsme tak opět měli možnost v rychlosti pohovořit s jednotlivými jezdci o průběhu dnešní odpolední sekce. Ohlasy jsou opět k dispozici i v podobě audio záznamů.

Násir Al-Attíja: „Ráno jsme měli špatné nastavení a nebyl jsem spokojený. Na třetí zkoušce jsme to upravili a byli jsme třetí, ale nebyl jsem spokojený. Odpoledne jsme ale kompletně vyměnili podvozek, zajeli jsme opravdu dobré časy a jsme jen dvacet vteřin za Mikkelsenem. Zítra bude první na trati a my za ním, musíme opravdu tlačit. Teď budeme měnit převodovku, je moc krátká.“

Jan Kopecký: „Dneska jsme měli bohužel smůlu. Na první zkoušce jsme startovali druzí, takže jsme ještě čistili trať a teď když se ta vložka jela podruhé a byla čistá, tak jsme chytili Thierryho, který nám pět kilometrů prášil tak, že jsme neviděli vůbec nic. Proto ta obrovská ztráta. Na té poslední zkoušce jsme v polovině ztráceli šest vteřin a pak šest do konce. Nedá se nic dělat, uvidíme zítra. Soutěž je ještě dlouhá, stát se může cokoliv. Auto teď fungovalo skvěle.“

Andreas Mikkelsen: „Jsme teď ve velmi dobré pozici, ale Násir je za námi hodně rychlý. Zítra tedy musíme jet v dobrém tempu, abysme ho udrželi za zády. Jedeme na titul, takže zítra musíme vyhrát. Auto je perfektní.“

Freddy Loix: „Nezlepšili jsme se dostatečně. Rozhodně nestačím časům Andrease a Al-Attíji. Tak to je, což by za normální situace být nemělo, ale holt jsem ty dva roky nejel na šotolině. Ale to se nedá dohnat po jednodenním testování na šotolině a po jednom dni rally, to je jasné. Myslím, že tady na Kypru je důležité abych se udržel na cestě a neudělal chybu. Ráno jsem byl šestý nebo sedmý a teď jsem už čtvrtý. To je Kypr a už jsem tu viděl spoustu různých věcí.“

Karl Kruuda: „Na druhé zkoušce jsme v první třetině po příjezdu na šotolinu dělali hodiny, auto jelo bokem a ve stopě byl velký kámen, takže jsem si vybral tuhle cestu. No, nebylo to nic moc vyrobit tohle před kamerou. Jinak to bylo o trochu lepší, ale na první zkoušce jsem moc tlačil a stejně jsem nebyl schopný dojet kluky přede mnou. Je to těžké, ale myslím, že je to všechno o mém stylu jízdy. Možná je to trochu i o autě, protože nemáme poslední specifikaci, ale musím ho mít pod kontrolou a to teď nemám.“

Patrik Sandell: „Dnes to byla pěkná rally. Na střídání povrchů jsem si zvyknul, žádný problém. Je to fakt bezvadné, když najedete na asfalt a můžete se do toho opravdu opřít. Je to dobrá zábava. Klouzání na asfaltu mě fakt baví. Vše je OK, máme dobrý rytmus a užíváme si to, pocitově je to fajn. Jen je třeba vykoušet, co můžeme do budoucna zlepšit.“

Dale Moscatt: „Pravděpodobně nám odešel středový diferenciál, zkontrolovali jsme všechny poloosy a vypadají v pořádku. Pokaždé, když šel Toši na brzdy, tak to pochodovalo ven nebo se to stáčelo do hodin.“

Mark Wallenwein: „Měli jsme teď na dvou zkouškách dva defekty. Na první jsme se vrátili na trať za jedním Mitsubishi, jeli jsme šest sedm kilometrů v prachu a opět jsme ztratili spoustu času. Teď už je to jen o dojetí.“

Matthias Kahle: „Zase bez problémů, jsme spokojení, protože s autem vůbec nic nebylo. Tratě byly moc pěkné, hodně jsme se bavili, takže z našeho pohledu to byl dobrý den. Teď jsme jeli na tvrdých pneumatikách, ale je to divné, protože to nebylo rychlejší. Jeli jsme stejné časy, nerozumím tomu.“

RZ 5 - Salamiou 2 (18.16 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2011 (foto: Škoda UK)

První etapa Cyprus Rally je minulostí. Dva adepti na titul z původních pěti jsou ze hry, ze zbývající trojice má momentálně nejlépe nakročeno Mikkelsen. Ten ale zítra bude muset hodně tvrdě bránit Al Attiyaha, neboť kdyby se nechal odsunout na druhé místo a Kopecký zůstal stejně jako dnes třetí, titul získá Čech. Freddy Loix je posledním uchazečem a vzhledem k pomalejšímu zvykání si na šotolinu se rozhodl pro svou lišáckou taktiku vyčkávání na problémy soupeřů.

Ta se mu již v minulosti několikrát vyplatila, navíc vzhledem k počtu dokončených závodů IRC 2011 jako jediný ještě nemusí škrtat nejhorší výsledky a za Kypr bere plný počet.

Co se průběhu poslední páteční RZ týče, nejrychlejší byl opět Mikkelsen. Hodin se nevyvaroval Kruuda, který se tímto manévrem chtěl zachránit před střetem s obrovským kamenem. Jednu ze zatáček nedobrzdil Al Attiyah, který i přesto zajel čas jen o málo pomalejší Mikkelsena. Na závěr dnešní etapy bude chtít zapomenout Mark Wallenwein, který v obou vložkách odpolední sekce prorazil pneumatiku. Tak jako tak se z Kyperské rally stal očekávaný Škoda-festival, kde hegemonii české přesily narušuje pouze Ford Katařana Al Attiyaha.

Cyprus Rally - 1. etapa
1.Andreas Mikkelsen-Ola FlöeneNORŠkoda Fabia S20001:07:17.7
2.Nasser Al Attiyah-Givanni BernacchiniQAT/ITAFord Fiesta S2000+20.7
3.Jan Kopecký-Pavel DreslerCZEŠkoda Fabia S2000+46.1
4.Freddy Loix-Frédéric MiclotteBELŠkoda Fabia S2000+1:41.2
5.Patrik Sandell-Staffan ParmanderSWEŠkoda Fabia S2000+1:46.3
6.Karl Kruuda-Martin JarveojaESTŠkoda Fabia S2000+2:43.5
7.Matthias Kahle-Peter GöbelGERŠkoda Fabia S2000+3:30.6
8.Toshihiro Arai-Dale MoscattJPN/AUSSubaru Impreza R4+4:35.3
9.Nicos Thomas-Angelos LoizidesCYPMitsubishi Lancer Evo IX+5:23.7
10.Charalambos Timotheou-Pambos LaosCYPMitsubishi Lancer Evo IX+6:42.9

RZ 4 - Koilinia 2 (24.15 km)

Thierry Neuville - Nicolas Gilsoul, Peugeot 207 S2000 - Cyprus Rally 2011 (Photo: Rally Radio)

Koilinia se svou náročností předvedla i v druhém průjezdu. Na rozebraný šotolinový povrch doplatil Thierry Neuville, který po defektu a následných problémech s elektroinstalací ztratil na nejrychlejšího Mikkelsena bezmála tři minuty. Mladý Belgičan dojel do cíle, samozřejmě přišel o pozici lídra a z prvního místa se propadl až na sedmé. S tím by se dalo ještě leccos dělat, avšak to by si jeho peugeot nesměl za zkouškou definitivně postavit hlavu.

Projevilo se totiž klasické bolavé místo Peugeotů a Citroënů - alternátor. Neuville je tak ze hry venku, stejně jako Hänninen by se však měl v sobotu znova ukázat v rámci SupeRally.

Ve vedení celkové klasifikace je tedy opět Mikkelsen. S opraveným autem se naplno rozjel Nasser Al Attiyah, který na Norem zaostal jen dvě vteřiny, v celkové klasifikaci přeskočil Jana Kopeckého a nyní je tedy druhý. Právě Kopecký se na trati potkal s Neuvillem, brzy jej ale předjel.

Aktualizace: Sbor sportovních komisařů vedený Radovanem Novákem se po skončení etapy rozhodl upravit čas Jana Kopeckého v RZ ubráním patnácti sekund za to, že jel za pomalejším Neuvillem.

Pro zájemce uvádíme, že RZ 5 bude přenášena živě od 15:00 na Eurosportu.

Ohlasy po RZ 3

Po druhé dnešní zkoušce se startovní pole letošní Kyperské rally vrátilo do servisní zóny v pafoském přístavu. Zde jsme měli možnost vyzpovídat přední posádky, jejichž ohlasy si můžete nyní přečíst nebo i poslechnout ve formátu MP3.

Násir Al-Attíja: „Myslel jsem, že máme potíže s poloosou, ale je to přední diferenciál. Když je horký, ztrácí svornost, takže to teď musíme zkontrolovat. Ale druhá zkouška nebyla tak klikatá a byla hodně rychlá, takže jsme zajeli druhý čas, ale pořád nejsem spokojený. Musíme změnit nastavení podvozku a ve velkém servisu budeme asi měnit převodovku, protože je krátká, což je sice lepší, ale ztrácíme kvůli tomu. Ale OK, jsme tady a uvidíme, co se bude dít v dalším kole.“

Jan Kopecký: „S novým spolujezdcem to nebylo jednoduché, ale dopadlo to dobře. Na rytmus si musíme zvyknout oba dva, nějaké maličké nepřesnosti tam byly, ale minimální, které neovlivňovaly výsledek v cíli. Přechod z asfaltu na šotolinu je zajímavý, ještě jsem to nezažil. Je to zpestření celého závodu, i když pokud je toho asfaltu hodně, tak trpí pneumatiky. Ale jak je vidět, můžeme ještě trochu přidat, protože jsou v celkem solidním stavu. Auto fungovalo dobře, bylo malinko nedotáčivé, takže s tím zkusíme něco udělat a věřím, že druhé kolo bude lepší.“

Thierry Neuville: „Na startu první zkoušky jsme museli stát, protože vyletěl Juho. Trochu jsme ztratili koncentraci a nebyli si jistí jak to bude vypadat. Ale po pár kilometrech to bylo dobré. V některých zatáčkách jsem byl překvapený, protože to na asfaltu nedrželo, ale pak jsme se dostali na uskákanou šotolinu a auto bylo v pohodě, takže jsem se rozhodl jít do toho. Nakonec jsme zajeli dobrý čas, i když ne perfektní. Na poslední zkoušce jsem věděl o Andreasových hodinách a jeho ztrátě, takže jsem se rozhodl jet naplno a získat co nejvíc času a to se povedlo. Jeli jsme tu zkoušku na hraně, občas jsme se i otřeli o zábrany, protože to bylo přes hranu. Ale byl to dobrý pocit a opravdu jsme si to užívali. Musíme vyhrát jestli chceme získat titul, takže musíme jet naplno, ale taky se snažit udržet na cestě.“

Andreas Mikkelsen: „Ráno to bylo dobré, i když jsme na druhém testu měli hodiny. Ustřelil mi zadek a auto se roztočilo. Ale bylo to v pohodě. Jistota mi rozhodně neschází, pořád je tu pár procent o které můžeme zrychlit. Potřebujeme jet pořád naplno. Střídání asfaltu a šotoliny bylo v pohodě, chování těchto pneumatik se dá docela dobře předvídat. S nastavením auta jsem spokojený.“

Freddy Loix: „Nedá se říct, že druhá zkouška pro mě byla o hodně lepší, ale byla určitě lepší. Pořád mě ale čeká dlouhá cesta, sice jdeme správným směrem, ale nemám ještě dobrý pocit, když mám jet rychle na šotolině. Ale na tom není nic divného, protože jsem na ní vůbec nejel dva a půl roku. Jo, musím zabrat. Nic jiného nemůžu dělat.“

Patrik Sandell: „Bylo to dobré, žádný velký problém. První zkouška byla hodně uklouzaná, ale druhá byla dobrá, takže nemám na co bych si stěžoval. Střídání asfaltu a šotoliny bylo v pohodě, na to co jedeme a co máme k dispozici je to dobré. Nastavení je v pohodě.“

Karl Kruuda: „Po výměně interkomu to na druhé zkoušce bylo trochu lepší. Ale nevím, trať byla úzká a neměli jsme dobré nastavení, takže se jelo špatně. Jeli jsme moc bokem, což byla sice zábava, ale musím vymyslet co s autem, abysme byli trochu rychlejší. Auto bylo přetáčivé.“

Tošihiro Arai: „Především první zkouška byla hodně těžká. Hodně sypké šotoliny a klikatých pasáží. No a samozřejmě se jela půlka na šotolině a půlka na asfaltu, což nebylo jednoduché. Jeli jsme hodně bokem, klouzalo to na vnitřní i vnější straně zatáček. Po první zkoušce jsem byl hodně unavený. Ale ta druhá nebyla špatná.“

Mark Wallenwein: „Bylo to myslím dobré. Na šotolině jsme moc neztráceli, ale na sfaltu jsme na těchto pneumatikách dost nechali, protože jsem brzdil moc brzy. Na druhé kolo se ty brzdy budeme snažit posunout nebo najít jiná brzdná místa. S šotolinovými pneumatikami potřebuji na asfaltu víc jistoty, kterou jsme měli v Maďarsku na slikách. Tam jsme si věřili, ale tady se musíme zlepšit.“

Matthias Kahle: „Bylo to OK, jízda na takhle namixovaném povrchu byla opravdu zábavná. Neměli jsme problémy, snad jen příliš měkké pneumatiky, které jsou teď úplně zničené. Ale byla to zábava a je to OK. Nastavení auta je podle nás dobré, i když jsme netestovali. Jsme naprosto spokojení.“

RZ 3 - Salamiou 1 (18.16 km)

Thierry Neuville - Nicolas Gilsoul, Peugeot 207 S2000 - Cyprus Rally 2011

První 'televizní' zkouška Kyperské rally přinesla nového lídra soutěže. Andreas Mikkelsen dělal hodiny, při kterých ztratil zhruba deset vteřin, naopak Thierry Neuville na asfaltu, který tvořil téměř pětašedesát procent vložky, naplno zaútočil a díky nejrychlejšímu času se posunul do vedení. Druhým časem se blýskl Al Attiyah, jehož ford tuto na techniku méně náročnou vložku bez větších potíží přečkal.

Vložka se hodně líbila Sandellovi, trápil se naopak Kruuda, jehož fabie je přetáčivá víc, než je třeba. Stálem pomalu se do tempa dostává Freddy Loix, který ještě neoprášil návyky z řízení vozu na šotolině.

RZ 2 - Koilina 1 (24.15 km)

Juho Hänninen

Koilinia - nejrozbitější a nejtěžší zkouška celé rally. Dát ji na samotný začátek bylo od pořadatelů odvážné, přesto překvapí, že se do této pasti chytil jeden z nejzkušenějších v celém startovním poli - Juho Hänninen. Svou fabii poslal mimo trať ve druhé zatáčce této RZ a po kotrmelci končí. Rozplynuly se tak Finovy naděje na mistrovský double v SWRC a IRC a naopak se ostatním otevřely dveře k ještě silnější bitvě o celkové prvenství v šampionátu.

Nejrychlejší čas si opět připsal Andreas Mikkelsen, druhý za ním byl Thierry Neuville, který poskočil na celkové druhé místo. Nasser Al Attiyah zkoušku dokončil s prasklou přední poloosou, navíc už na přejezdu k vložce prorazil gumu, takže do servisu - pokud tam vůbec dojede - bude muset jet víc než opatrně. Pomalu se rozjíždí Freddy Loix, který jede na šotolině poprvé po třech letech.

Pro zájemce uvádíme, že RZ 3 bude přenášena živě od 11:00 na Eurosportu.

RZ 1 - LTV Super Special Stage (3.20 km)

Andreas Mikkelsen - Ola Floene, Škoda Fabia S2000 - Cyprus Rally 2011

Úvodní speciálka v Pafosu nabídla skvělou atmosféru. U městské trati se sešla řada diváků, kteří si mohli užívat pohled na vozy s šotolinovými pneumatikami klouzající po asfaltech jak širokých bulvárů, tak úzkých uliček. Nasser Al Attiyah, jeden z černých koňů soutěže, zkoušku vzal na jistotu, naopak Andreas Mikkelsen jel dle svých slov na 99% a po zásluze mu patří nejrychlejší čas.

-hof- , -jav- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
05.11.2011 16:55
Karbonyl - moderátor
Kompletní bodovoání IRC 2011 najdete zde: odkaz na www.autosport.cz
04.11.2011 08:23
John - moderátor
Tak start do RZ 1 docela slušným chaosem byl, stál jsem přímo u rampy. Sice to bylo svým způsobem zajímavé, ale celé se to zpomalilo a navíc dělat rozhovory s jezdci, kteří už mají na hlavě přilby a rádi by se soustředili na start do RZ mi nepřijde úplně ideální.
03.11.2011 21:34
-xp-
Musím říct, že když o tom přemýšlím, mně by se tohle uspořádání docela líbilo... Rampa by se postupem času stávala spíš decentní, neb by o ní nebyl tak od čísla 5 už valný zájem, ale když by se závodilo nedaleko, dala by se z toho udělat slušná show ;-)
03.11.2011 17:50
Karbonyl - moderátor
Zajímavostí je, že ČK 1 = rampa a hned pár metrů za ní je start speciálky. Snad tam nebude moc velký chaos :-)
03.11.2011 17:30
Pluto - moderátor
Startovka už je venku - odkaz na rally-base.com
toplist