www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 3. května 2024, Svátek má Alexej, zítra Květoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Prokop ovládnul sobotní testy, propast v celkových výsledcích však zůstává

21. srpna 2011 • 08:50

Dojmy Czech Ford National Teamu z letošní Německé Rally jsou, řečeno jazykem salónních intelektuálů, ambivalentní. Na jedné straně zklamání z  páteční chyby v úvodu závodu, po které neodvratně následoval výlet z trati a odstoupení. Vztek z bezostyšné krádeže a rozčarování z chování soupeřů. Na straně druhé spokojenost s nastavením vozu a radost ze sobotního výkonu posádky, která bez jediné výjimky ovládla všechny rychlostní zkoušky.

Martin Prokop - Jan Tománek, Ford Fiesta S2000 - Rallye Deutschland 2011

„Jsem rád, že můžeme i přes beznadějnou ztrátu posádku podle pravidel superally znovu nasadit do závodu,“ říká manažer týmu Qurin Muller. „Je nutné, aby si před dalšími soutěžemi vyjeli když ne porci bodů tak alespoň porci sebevědomí na asfaltových tratích. Věřím, že pošleme soupeřům před dalšími závody alespoň slušnou vizitku,“ věštil před sobotním návratem do české posádky na tratě.

Pravdivost jeho pátečních prorockých slov o nevyzpytatelnosti německé soutěže v závěru první etapy poznal i dosavadní lídr pořadí Juho Hanninen, který také chyboval a musel odstoupit. K jeho zaváhání však došlo až na posledním testu dne a penalizace tak byla významně menší než u Prokopa. Šance na vítězství se však i mladoboleslavskému továrnímu jezdci rozplynuly. V čele se tak ocitnul Estonec Tänak, druhé místo bylo překvapivou pozicí dalšího estonského mladíka Kruudy, třetí do party na průběžných stupních vítězů byl Katařan Al-Attiyah. Hlavní favorité Hanninen a Prokop se krčili až na šestém, resp. devátém místě.

Oprava vozu poškozeného při havárii však nebyla jedinou nepříjemností, kterou tým ve večerním servisu řešil. „Stali jsme se obětí sprosté krádeže. Z vozu, který byl po nehodě ve vinici a od kterého pořadatelé z důvodu bezpečnosti vykázali posádku, někdo odcizil bezpečnostní systém HANS (zařízení chránící jezdce před poškozením krční páteře) a nářadí. Je pro nás hořké poznání, že se i mezi diváky rally najdou bezcharakterní individua, která se neštítí něčeho podobného. HANS je individuálně přizpůsobený a informace případných svědků, které povedou k jeho navrácení rádi odměníme. Kontakt naleznete na webu www.martinprokop.com nebo FB posádky,“ vysvětluje Quirin Muller.

Bylo-li znovunabytí sebevědomí hlavním úkolem v sobotní etapě, mohou Martin Prokop s Janem Tománkem hlásit jeho splnění na údernických sto procent. Sobotní RZ totiž nepoznaly v kategorii SWRC jiné vítěze. Populární 'Fiona' hnaná stovkami českých fanoušků, kteří vážili cestu k německým tratím, si počínala zcela suverénně a vyhrávala jeden rychlostní test za druhým.

Martin Prokop - Jan Tománek, Ford Fiesta S2000 - Rallye Deutschland 2011

„Z dnešních časů máme určitě radost. Nevím, jestli jsme jeli my tak rychle nebo ostatní tak pomalu, ale 8 nejrychlejších časů snad úplná náhoda není, ačkoli v této soutěži jsou najednou nečekaně velké rozestupy. Skoro každý si totiž vybral svou porci problémů a tam, kde bývají ve hře vteřiny se najednou bavíme o minutách. Nejen v SWRC, ale i v absolutním pořadí. Německá rally prostě umí být takto zrádná,“ komentuje dnešní dění Martin Prokop, pilot Fordu Fiesta S2000. „Úplně naplno nejedeme, malou rezervu jsme si ještě nechávali. Koneckonců – zastavit o betonové kvádry, které ohraničovaly dnešní tratě ve vojenském prostoru, to by nebylo to včerejší přistání do měkkého vinohradu. Ten je proti těmhle obludám hotová peřinka.“

Z devátého místa se česká dvojice na úkor svých soupeřů posunula na sedmou, bodovanou příčku. Jeden moment však přece jen řádně rozjitřil už tak napjatou atmosféru – na nejdelší RZ, 34 kilometrové Panzerplatte, musel Martin Prokop absolvovat bezmála 20 km v závěsu za největším soupeřem Hanninenem. Ten opravoval defekt a zpět na trať vyjel těsně před rychlejším českým jezdcem. „Ten, kdo je na trati z jakéhokoli důvodu dojet, pustí svého soupeře. To je v rally nepsaným, ale ctěným pravidlem. Pokud to, např. v případě technických potíží hrozí nám, je mou prací vedle navigování i sledovat situaci za námi a včas jezdce upozornit,“ říká copilot Jan Tománek.

„Nemyslím, že to byl od Juha nějaký chladný kalkul. Spíš nezvládnul své emoce v závodě, který se mu také nevyvíjí podle představ. Nebo měl dojem, že nám má oplácet nějakou domnělou křivdu, kdo ví. Osobní spory jsou možná kořením pro média, ale nejsme boxeři, uši si navzájem vzteky okusovat nebudeme,“ krčí rameny Martin Prokop, jenž se snaží neztratit nadhled.

„Měl jsem hlavně strach o náš motor. Byli jsme na Juhovi tak blízko, že bylo minimální náporové chlazení a začínal se přehřívat. Ale všechno má něco do sebe, alespoň jsme si mohli udělat jasný srovnávací test – motor škodovky na rovinách jede skvěle, tady mají technici ve Fordu co dohánět!“

Zítra čeká posádku zbývajících 5 testů o celkové délce 76 kilometrů. „Budeme se trošku opakovat, ale rally končí až v cíli. Takže pojedeme dál jak nejlépe umíme i když na ztrátu nabranou díky pátečnímu odstoupení snad ani nepotřebujeme stopky. Bohatě stačí kalendář,“ usmívají se již o poznání spokojenější Martin Prokop s Janem Tománkem.

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist