www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Vývoj závodního vozu: pro jezdce dřina i zábava

15. května 2022 • 23:45

Škoda Motorsport dokončuje vývoj nové generace soutěžního speciálu Škoda Fabia Rally2. Klíčovou roli při něm hrají testovací jezdci. Jak svou práci vnímají a popisují? Vývoj nového závodního vozu je nesmírně náročný úkol. Obzvlášť, když navazujete na tak úspěšný vůz, jako byla dosavadní Škoda Fabia Rally2 postavená na základě třetí generace sériového modelu Fabia. Nový rallyový speciál vycházející ze čtvrté generace má za úkol překonat předchozím modelem vysoko nastavenou laťku.

Škoda Fabia Rally2 Mk IV

Při plnění tohoto cíle hrají samozřejmě velmi důležitou roli testovací jezdci. Na vývoji nového soutěžního vozu Škoda Fabia Rally2 pracují společně se svými navigátory piloti Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke a Emil Lindholm. Tito zkušení závodníci znají jak dosavadní závodní náčiní z Mladé Boleslavi, tak i vozy jiných značek. Právě zkušenosti hrají při vývoji závodního auta zásadní roli. „Existují piloti, kteří jsou velmi rychlí, ale o autě vám toho moc neřeknou. Takové sice potřebujeme zapojit také, abychom auto dostali skutečně na limit, ale při vývoji hrají zásadní roli především jezdci a posádky, které umí dobře komunikovat zpětnou vazbu a s inženýry si rozumí,“ říká Aleš Rada, koordinátor techniky závodního vozu. Bohaté zkušenosti a schopnost komunikovat umožňují jezdcům a inženýrům společně vůz ladit a zkoušet ho za různých podmínek. „Navíc je důležité při vývoji pamatovat na to, že my vůz vyvíjíme pro široké spektrum zákazníků. V našem projektu máme po celém světě přes 450 aut a cílem je, aby se jejich piloti v novém autě cítili dobře. Lépe než v tom stávajícím,“ vysvětluje Rada. „Občas proto v rámci testů dáme prostor i některým pilotům, kteří s námi běžně na vývoji nepracují,“ dodává.

„Vyvíjíme auto, které bude dobře fungovat ve velmi širokém spektru podmínek. V prvotním vývoji je důležitý právě tento širší záběr s tím, že se pak auto doladí pro jednotlivé povrchy a jednotlivé soutěže,“ popisuje základní úkol norský pilot Andreas Mikkelsen, který je součástí vývojového týmu nového modelu Fabia Rally2. Práce jezdců při vývoji auta je velmi náročná. Během jediného testovacího dne piloti mnohdy s vozem najedou více kilometrů, než kolik čítá jeden soutěžní den Světového šampionátu WRC. Při tom ještě stíhají v pauzách mezi jízdami mluvit s inženýry o vlastnostech vozu a poskytovat zpětnou vazbu. „Náš pracovní den během testů mnohdy začíná v půl osmé nebo v osm hodin ráno. Projedeme si trať a připravíme rozpis, typicky tak hodinu po začátku začínáme testovat. Abychom nasbírali potřebné množství kilometrů, jezdíme s přestávkami třeba do šesti hodin odpoledne. A pak se ještě s týmem zhruba do osmi hodin detailně bavíme o chování auta a veškeré práci, kterou jsme v průběhu dne odvedli,“ popisuje rutinu vývojového pracovního dne severoirský matador rally Kris Meeke.

Pro některé jezdce je to vůbec nejnáročnější program, jaký v rámci své práce absolvují. Klíčem je totiž maximální soustředění, díky kterému dovedou jezdit konzistentně a odlišit, které změny v chování auta má na svědomí změna nastavení nebo použití jiných dílů a které jdou na vrub třeba změnám v počasí a kvalitě trati, která se s množstvím průjezdů auta samozřejmě také postupně mění. Práci komplikuje ještě jeden faktor. „Většinou jezdíme na slepo, nemáme přesné informace o změnách, které inženýři na autě provedli,“ vysvětluje Jan Kopecký. Inženýři před jezdci změny tají z toho důvodu, aby jimi nebyli při sledování chování auta příliš ovlivněni. „Když víte, co se na autě změnilo, můžete se na to příliš soustředit a pak si třeba myslíte, že změnu cítíte, přitom ale ve skutečnosti není tak výrazná,“ vysvětluje Andreas Mikkelsen.

Najdou se však i piloti, kteří nějaké ty informace předem vítají. „Určité náznaky o tom, co se změnilo, mi pomáhají se soustředit právě na tu změnu a ne třeba na měnící se podmínky na trati,“ nastiňuje svůj pohled na věc nejmladší člen jezdeckého testovacího týmu, Emil Lindholm. Ten si dlouhé testovací dni třeba na hodně rozbitých šotolinových tratích užívá nejvíc. „Pro mě je totiž nejnáročnější druhý typ testů, kdy ladíme konkrétní nastavení auta. Tady se musím soustředit na nejmenší detaily, zatáčky rozebíráme ne jako celek, ale rozdělené třeba do několika částí a to vyžaduje hodně soustředění,“ vysvětluje Lindholm, proč mu připadá náročnější fáze testů, která přichází ke slovu až po úvodních komplexních testech auta.

Skutečnou výkonnost nové generace vozu Fabia Rally2 prověří až samotné nasazení v soutěžích po celém světě, nicméně testovací jezdci mohou již nyní poodhalit dojmy z nového vozu. A jejich pocity dávají naději na to, že se novému vozu podaří navázat na úspěchy předchůdce. „Motor je silnější a jeho točivý moment je lepší než doposud,“ chválí Emil Lindholm pohonnou jednotku. Na každého z jezdců ale působí novinka přeci jen trochu jinak. „Obecně jde o auta stavěná podle stejných pravidel, rozdíly tak nemohou být úplně zásadní. Výzvou je využít to, díky čemu byly dosavadní modely Fabia Rally2 a Rally2 evo tak úspěšné a ještě to vylepšit. Inženýři přitom pracují s novými rozměry podvozku i celého auta,“ naznačuje posun Kris Meeke. „Je to úplně jiné auto a porovnání s předchozím je obtížné. Obecně je ale auto rychlé a dobře se řídí, mělo by být silnější po všech stránkách a hodně pracujeme na dalším vylepšení již tak dobré spolehlivosti,“ přidává další pohled Andreas Mikkelsen. Podle dosavadních zkušeností jezdců to tedy vypadá, že nová Fabia Rally2 bude rychlá, spolehlivá a bude se dobře řídit.

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist